Loading...

Interviul cu candidatii care refuza oferta de angajare – o noua solutie pentru o recrutare eficienta

Interviu de angajare, interviu de plecare – le sunt deja mai mult decat familiare recrutorilor. Ce-ati spune insa daca v-am propune o a treia specie de interviu: cea menita sa obtina feedback din partea candidatilor care au respins oferta de angajare. De vreme ce am instituit practica interviului la plecarea din firma a unui membru al echipei, cu scopul de a afla ce am putea imbunatati in companie spre a creste retentia angajatilor, de ce nu am fi curiosi sa decelam si motivele pentru care unele dintre „marile sperante” ne intorc spatele chiar din faza de recrutare si selectie?

Sa vedem ce beneficii ne va aduce un asemenea tip de interviu:
• Recrutarea este vecina cu domeniul vanzarilor si al marketingului. Se stie ca dobandesti informatii mult mai pretioase de la clientii care nu iti cumpara un produs/serviciu decat de la cei care achizitioneaza respectivul produs/serviciu. Printr-un astfel de sondaj de piata, descoperi lucruri poate nebanuite despre propria companie, dar si unele secrete ale concurentei.
• Daca nu te grabesti sa soliciti feedback de la candidatii care nu ti-au acceptat oferta de angajare, se vor grabi ei sa posteze public pe variile site-uri si retele de socializare parerile despre interviu si recrutori – si s-ar putea ca unele dintre ele sa nu fie tocmai favorabile.
• Un interviu cu acel candidat care a zis nu ofertei de job te ajuta sa previi alte posibile esecuri in recrutare.

Desigur, feedbackul furnizat de candidati poate face referire la factori ce sunt independenti de vointa companiei, cum ar fi planurile personale de cariera care implica alegerea unei alte industrii sau relocarea. De asemenea, la factori care, desi se afla sub controlul firmei angajatoare, nu pot suferi modificari pe termen scurt: de exemplu, pachetul de compensatii si beneficii sau titlul/nivelul jobului respectiv.

Pe noi ne intereseaza insa acele aspecte pe care le putem schimba. Singura problema este ca, de cele mai multe ori, candidatii au retineri in a ataca pe sleau chestiuni delicate in care actori principali sunt managerul angajator, partenerii specialisti in resurse umane si chiar directorul general. Care sunt eventualele critici care i-ar viza pe acestia?
• Managerul angajator/recrutorul a avut o atitudine neprietenoasa sau a dovedit neatentie.
• Candidatul a primit intrebari nerelevante.
• Unii dintre intervievatori nu au reusit sa transmita atractivitatea ofertei, entuziasmul de a lucra in acea companie.
• Grupul de intervievatori a fost prea numeros.
• Membrii echipei de recrutare nu au fost la unison in prezentarea companiei si a postului respectiv.
• Seria de interviuri a fost prea lunga (peste patru interviuri), decizia de angajare s-a lasat mult asteptata.

Cum ne asiguram ca un astfel de feedback va contine maximum de sinceritate? Externalizam procesul de colectare catre un tert neutru – o companie de consultanta HR – si garantam confidentialitatea si anonimatul.

Ce fel de intrebari le vom adresa candidatilor care au refuzat oferta de angajare? Deschise si netendentioase. Iata cateva exemple:
• Care considerati ca ar fi aspectele pozitive ale postului si avantajele de a lucra in aceasta companie?
• Ce rezerve ati avut fata de oferta de angajare?
• Care au factorii principali care v-au influentat decizia de a nu accepta oferta?
• Ce pareri/sugestii aveti in legatura cu interviul si intervievatorii? Cum am fi putut noi sa va imbunatatim experienta?
• Aveti anumite observatii sau sugestii pentru managerul angajator, echipa de resurse umane sau pentru organizatie in ansamblu?
• Ce credeti ca am putea face pentru a va veni in intampinare cu o propunere de valoare mai convingatoare?

Este important, totodata, sa comparam feedbackul primit de la candidatii care au refuzat oferta cu cel al candidatilor care au acceptat-o, spre a identifica acei parametri controlabili ce joaca un rol decisiv in optiunile concurentilor la post.

Stim cu totii din viata ca un refuz nu e usor de imbratisat, dar nici un capat de lume nu e. Ba, dimpotriva, e un imbold spre mai bine. Managerii angajatori in parteneriat cu departamentul/agentia de resurse umane pot si trebuie sa ia initiativa: sa dea dovada de curaj si disciplina in colectarea feedbackului sosit din partea candidatilor care au spus nu, sa isi invete lectia si sa implementeze solutii. Beneficiile nu vor intarzia sa apara: un brand de angajator mai puternic, o rata crescuta de acceptare a ofertelor si, implicit, un net avantaj competitiv.

Vrei sa stii mult mai multe despre recrutare? Actioneaza acum si inscrie-te la cursul Pas cu pas in recrutarea eficienta organizat de APT Evolution!

Autor: Simona Banica

Adaptare dupa: https://hbr.org/2016/08/why-you-should-interview-people-who-turn-down-a-job-with-your-company?utm_campaign=HBR&utm_source=facebook&utm_medium=social

2018-02-22T20:55:22+00:00